gabriella-jasmines

Alla inlägg under november 2012

Av Gabriella Agorander - 1 november 2012 07:04

Det ordet har fått en liten  ny mening för mig under de senaste veckorna. Donny har, den illa ängel han är, under 8 år aldrig skadat sig eller gjort dumheter som krävt veterinär eller längre vård. Men när det väl ska hända så blir det ordentligt. Varning för starka bilder! 

 

 

Han har alltså på något okännt sätt lyckats skada sig i hagen. Hela nosvingen av av. Detta upptäcktes vid insläppet och jag fick ryckas ur partymoodet (med glädje) för att komma till undsättning. Nä, men insåg då att jag har varit så naiv och dum att ajg inte tagit reda på vilket veterinärdistrikt som "har" vårt område, Segerstad. Så det slutade med att evigt ringande och bolande fram och tillbaka innan jag lyckades få tag på en jourhavande veterinär.

Men efter nårga timmars väntande, då veterinären hade en kolikhäst innan min, så kom hon och vi beslöt att göra ett försök att sy på nosvingen.  

 

Men det svåraste var nu att för det första se till att han inte slet upp stygnen, och hålla infektionen borta. Så han fick börja på Finadyne. Och jag lyckades leta reda på ett skydd; uppochnervänd haklapp! Kan jag gott rekomendera! Bara att tänka på är att det blir ganska fuktigt under av kondesen så är bra att lufta  emellanåt. 

 

 

Tyvärr började det med att jag märkte av dålig lukt i såret. Sedan efter ca en veckas tvättande så insåg jag att det läker inte ihop, tvärtom. Så efter en helgs ringande fram och tillbaka  så kom sedan en veterinär ut och vi tog bort allt. Blev genast mycket bättre! Skulle nog egentligen gjort så från början då det faktiskt gick många timmar innan vi sydde. Men problem nr 2 som dök upp under första veckan; MUGG.

På 8 och ett halvt år har jag aldrig sett den minsta lilla muggskorpa. Vart vi än varit och hur blött det än varit. Men nu exploderade det upp på bakbenen och blev rasp på 1 dag. Mina gissningar är att 

1. Han tål inte antibiotikan. Mugg kan visa sig i allergireaktioner.

2. Han tål inte foderjäst (som han fick för att hålla magen i form under antibiotikakuren)

3. Det är bara helt enkelt en first time, jävligt blött i marken.

 

Men nu försvinner det väldigt snabbt. Så gissar på allergi. Tvättar med olja/oljebaserat för att hålla huden mjuk. Sprickor och utorkning gör det enklare för infektioner. Sedan smörjer jag med miraklet "Benevix" . Det är en sockerbaserad salva som gör att microorganismerna inte kan leva på huden och sprida sig. De kan helt enkelt inte leva i så hög sockerhalt. Så nu löser alla trådar sig och han kan äntligen börja få komma ut o röra på sig som vanligt.

 

Vi longerade en snabbis i paddocken igår. Hur lyhörd som helst. Vickade jag på stortån i princip så gjorde han övergångar. fickhonom att göra halvhalter, tvärhalter och halt - trav övergång med små ljud. Är så himla kär i min häst!!! Han är fantastisk. Under hela konvalescensen har han inte varit öm och ont något vidare men har hela tiden förstått att jag försökt hjälpa honom. Han har bara stått brevid och låtit mig skölja, pilla, titta och tvätta. På med skydd, av med skydd. Han är min ängel.

 

Såhär ser vi nu ut. Måste man verkligen ha 2 nosvingar? ;)

 

 

 

Vinterpälsen är registrerad. Skären ska in på slipning nu.... ;)

 

 


Presentation


Live for today, plan for tomorrow. Party tonight.

N'joy

         

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards